Pages

November 27, 2015

Towards a happy and healthy lifestyle: doe mee aan een onderzoek naar gezonde voedingstrends!


Een onderzoek naar gezonde voedingstrends onder jonge vrouwen

  • Waarom lijkt Rens Kroes de nieuwe healthy food goeroe te zijn?
  • En waarom wordt de Hollandse boterham met kaas steeds vaker vervangen door gluten vrije salades en smoothies?
  • En hoe het kan dat er steeds meer veganistische restaurantjes opduiken?

Help mij bij het vinden van antwoorden
Met dit soort vragen liep ik al een tijdje rond. En jullie kunnen mij nu helpen deze te beantwoorden, door mijn vragenlijst over gezonde voedingstrends in te vullen via https://wur.az1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_d5Pqp4v9ytle9Fj

Thesis Marketing and Consumer Behaviour
Begin september begon ik met schrijven van mijn thesis voor de master Consumer Studies aan de WUR en leek het me de perfecte kans om eens verder te duiken in die ‘happy and healthy lifestyles’ die tegenwoordig razend populair zijn. Als echte foodie, wilde ik mijn onderzoek graag over ‘iets’ met eten doen. Daarnaast viel het me op dat op social media veel gepost wordt over gezond eten en er in kranten en op televisie elke week wel een nieuw item over voeding verschijnt. Wat is dat toch, die grote interesse in voeding en met name in gezonde voeding.

Welkom in de wereld van gezonde voedingstrends
Dus ik begon een aantal maanden terug met veel zoeken, lezen en tv fragmenten kijken. Ik ploegde me door de enorme hoeveelheden blogs en artikelen over ‘wat is nu gezond?’. En ik stuitte zelfs op glutenvrije datingsites, beroemde schilderijen in een wereld zonder gluten (bedenk maar eens ‘het melkmeisje’ zonder al dat brood op tafel) en plaatjes van kinderen die tijdens Halloween roepen omdat ze geen snoep met gluten en lactose mogen of alleen veganistisch en organic ‘treats’ willen.

Hoe kijken anderen hier naar?  
Vervolgens organiseerde ik twee focusgroepen om bij jonge vrouwen te peilen hoe zij denken over gezonde voeding en de trends die op dit moment populair zijn onder deze doelgroep. Welke trends zijn er, zijn ze te categoriseren en hoe dan? En met name: wat maakt ze zo aantrekkelijk? Ook interviewde ik experts die hun visie geven op dit soort ‘gezonde voedingstrends’ en me helpen bij het definiĆ«ren van de trends en daarmee mijn theoretisch kader sterker kunnen maken.

En nu jij!
Het laatste, en belangrijkste deel, betreft een vragenlijst, waarmee ik uiteindelijk voor een deel te verklaren wat gezonde voedingstrends zo interessant maakt voor jonge vrouwen. En om deze resultaten zo waardevol mogelijk te maken heb ik minimaal 300 jonge vrouwen (tussen de 18 en 30) nodig die mijn vragenlijst willen invullen. En me daarmee helpen een weg te banen door dit enorm ingewikkelde (maar vooral mega interessante) voedsellabyrint! Dus ben je net als ik ook zo benieuwd naar wat deze trends zo aantrekkelijk maakt? Vul dan snel mijn vragenlijst in op https://wur.az1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_d5Pqp4v9ytle9Fj.

Invullen zal zo’n 15 minuutjes duren.

Mocht je vragen hebben over mijn onderzoek, mail gerust naar anne.mebelder@wur.nl. Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Groet, Anne Mebelder

Master studente Marketing and Consumer Behaviour, Wageningen Universiteit



 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...