Pages

January 18, 2013

Virtuele supermarkt studie: Kinderen kiezen voor lekker en vertrouwd

Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd stijgt het aantal kinderen met overgewicht. De omgeving waarin kinderen opgroeien speelt hierbij een belangrijke rol. De verleiding van ongezonde snacks ligt vaak op de loer. Fabrikanten van snacks versterken deze verleiding door te adverteren of gratis cadeautjes bij aankoop te beloven (denk aan een Happy Meal van McDonalds). Hierdoor krijgt een product meer aandacht van kinderen en neemt de vraag toe.

Kan deze marketingtechniek van een gratis cadeautje wellicht ook worden toegepast om kinderen een gezondere keuze te laten maken? Dat was de kernvraag van de studie die we uitgevoerd hebben binnen het KIGO project 'Lekker in je vel: een gezonde leefstijlontwikkeling bij kinderen'. Dit project werd uitgevoerd door een samenwerkingsverband van HAS Den Bosch en Wageningen Universiteit. Charlotte Petri voerde de studie uit als afstudeerproject.

Vlak voor de zomervakantie hebben 114 kinderen van groep 7 en 8 van de basisscholen De Springplank en de Ericaschool in Rhenen deelgenomen aan de studie. We vroegen hen boodschappen te doen in de virtuele supermarkt en daarna vlak bij de kassa nog een snack en een drankje voor zichzelf kiezen.

Een snack kiezen in de virtuele supermarkt

De deelnemers zagen echter niet allemaal hetzelfde schap. Ongeveer een derde van de deelnemers werd een plak tattoo beloofd bij keuze voor een product met oranje ster. Deze product-sterren waren bij hen te zien op de gezondere keuzes. Een andere groep deelnemers werd deze tattoo ook beloofd bij aankoop van 'ster-product', maar nu stonden de sterren op de minder gezonde producten. Een laatste groep deelnemers was de controlegroep; hen werd geen tattoo beloofd. De indeling van gezonde en minder gezonde snacks en drankjes baseerden we op de richtlijnen van het Voedingscentrum. 

Het schap waaruit kinderen hun keuze konden maken (sterren bij de gezondere keuze)

De meeste kinderen waren enthousiast over het 'winkelen' in de virtuele supermarkt ('Waar kan je deze game downloaden?'). Bijna de helft van de kinderen koos een gezonde snack en drankje. Ze waren hierbij niet gevoelig voor de gratis tattoo, of deze nu werd beloofd bij gezonde of ongezonde producten. Een mogelijke verklaring is dat kinderen wellicht te zeer gefocust waren op de opdracht en onder de indruk van de virtuele supermarkt en hoe deze te besturen. Hierdoor is de ervaring in de virtuele supermarkt misschien minder realistisch dan verwacht.

Ruim een vijfde van de kinderen die meededen had overgewicht. Dit percentage komt overeen met de landelijke cijfers van overgewicht onder 10 tot 12-jarigen. Hoewel kinderen met overgewicht vaker kozen voor een ongezondere snack, waren zij niet gevoeliger voor de belofte van een gratis tattoo dan kinderen zonder overgewicht. De keuze van kinderen werd vooral bepaald door de smaak van een product. Nieuwe producten werden zelden gekozen; onbekend maakt onbemind. Gezondheid is ook geen belangrijke reden om iets wel of niet te kiezen. Na afloop van de studie kregen alle kinderen als dank een velletje plak tattoos.

Al met al hebben we in deze studie veel geleerd over hoe een nieuwe onderzoeksmethode als een virtuele supermarkt het beste kan worden gebruikt om keuzes van kinderen beter te begrijpen. Wij willen De Springplank en De Ericaschool, maar vooral ook alle kinderen hartelijk danken voor hun medewerking aan de studie!

Tot slot, bekijk het filmpje hieronder waar te zien is hoe een deelneemster door de virtuele supermarkt loopt en haar keuze maakt.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...