Pages

October 06, 2014

Kies mij! Een grappig volkorenbroodje als zetje naar de gezonde keuze

Volkorenbrood is gezond! Dat weten de meeste ouders en kinderen wel. Toch blijft wit  brood aantrekkelijk. Met name kinderen houden niet altijd van de grovere structuur, de smaak en eventuele zaadjes van volkorenbrood. Kinderen motiveren door ze te vertellen dat volkorenbrood goed voor ze is, is een riskante strategie. Recent onderzoek onder kleuters laat zien dat voedsel als gezond aanprijzen een averechts effect kan hebben. Als je maar vaak genoeg zegt ‘dit is gezond’ staat dat uiteindelijk voor hen gelijk aan ‘dit is dus minder lekker’.

Marketeers in de voedingsmiddelenindustrie zijn succesvol in het verleiden van kinderen door gebruik te maken van aantrekkelijke kleuren, vormen, tekenfilmhelden op de verpakking en ‘gratis’ cadeautjes. Deze marketingtechnieken worden helaas vooral ingezet om ongezonde producten te promoten. Kunnen we deze marketingtechnieken ook inzetten om kinderen een duwtje in de goede richting geven zonder wit brood te verbieden? Deze duwtjes worden ook wel nudges genoemd. De nudging aanpak wordt als veelbelovend beschouwd, omdat het op een slimme manier probeert de keuze omgeving van mensen te veranderen zonder deze keuze te beperken.

Kan een grappige vorm van brood kinderen verleiden om voor volkoren te kiezen?
Om deze vraag te beantwoorden hebben we (onderzoekers FBR en MCB) een veldstudie opgezet tijdens het Nationaal Schoolontbijt. Dit hebben we gedaan in samenwerking met het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Tijdens dit landelijke evenement eten kinderen een ontbijt in hun eigen klas op school. Twaalf scholen deden mee aan ons veldonderzoek, elk met drie tot vijf klassen (groep 5 tot en met 8). De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het tijdschrift BMC Public Health.
De broodjes in verschillende vormen

Kinderen kozen uit een assortiment van witte en volkorenbroodjes. De broodjes zagen er niet allemaal hetzelfde uit. Broodjes werden zowel in grappige als normale vorm aangeboden volgens een experimenteel ontwerp. In sommige klassen waren de volkorenbroodjes gebakken in een grappige vorm (visjes, handje of hartje), net als de witte broodjes. In andere klassen waren ofwel de volkoren broodjes ofwel de witte broodjes grappig. Als controle hadden een aantal klassen alleen de keuze uit normale wit- en volkorenbroodjes. Op deze manier konden we precies nagaan of kinderen in dezelfde mate overstag gaan voor een grappige vorm in het geval van wit en volkorenbrood.

Per klas werd bijgehouden hoeveel broodjes er werden gegeten. De kinderen aten gemiddeld bijna drie broodjes, waarvan de meerderheid (76%) bestond uit wit brood. Het goede nieuws is dat vorm wel invloed had op de keuze voor een volkorenbroodje. Een leuke vorm van het volkorenbroodje maakte dat de keuze voor volkorenbrood verdubbelde (van gemiddeld een half broodje naar bijna een heel broodje). Het vaakst gingen kinderen overstag voor volkorenbrood als het wittebrood een gewone vorm had en het volkoren een grappige.
 

Kinderen waren enthousiast over de broodjes en namen vaak uitgebreid de tijd om de leukste vorm te kiezen. Dit plezier in kiezen bleek ook uit de ingevulde vragenlijsten na afloop. Het gehele ontbijt smaakte zelfs wat lekkerder als er grappige broodjes te kiezen waren.

Deze studie laat zien dat kinderen positief reageren op onze nudge. Dit kan vooral waardevol zijn als we kinderen willen helpen om te wennen aan iets nieuws. Herhaaldelijk aanbieden kan er vervolgens voor zorgen dat kinderen volkorenbrood meer gaan waarderen en dat het eten van volkorenbrood een vertrouwde gewoonte wordt.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...